Vårens vakreste eventyr – Fra fjord til fjell

Etter et helt år med analysering av ledelse, psykologi og didaktikk, følte jeg turgleden var litt revet ut av meg. Skrive gleden også. Ettersom både tur og skriving ble mer et press og ikke av hjertens lyst.
Jeg vil ikke si det var et dårlig år. Å studere friluftsliv har vært fantastisk. Og det skal jeg bygge videre på. Samtidig som jeg igjen hadde tatt tak i studielivet fikk jeg et tilbud om ny jobb – Å gå fra å være en motorvognsfører for NSB til å kjøre godstog for Cargonet. Med lokførerkunnskapene langt bak i minnet, hele 5 år, var jeg klar over at dette ville være en hard vei å gå. Samtidig som jeg skulle være student ved idrettshøyskolen.
For å samle meg selv og glede meg selv trengte jeg en tur jeg ikke ville være nødt å analysere. En tur jeg valgte av lyst og glede. En tur jeg ikke trengte å planlegge. Så jeg meldte meg på en topptur i begynnelsen av mai arrangert av DNT fjellsport Bergen.

Jeg tok toget til Voss hvor jeg møtte en del av turfølget, en gjeng kjekke og hyggelige gutter med masse god energi og et muntert syn på livet. Jeg husker at i det jeg fortalte hva jeg holdt på med, godstog og turledelses utdannelse, ble han ene litt tyst og så sa: Skal du analysere oss på turen.
Men gjett om jeg ikke skal. Jeg har behov for å få være deltaker. Kanskje jeg vil være en sterk deltaker. Men mest trur jeg på at jeg vil være den svake. Jeg skal sånne fall la det være sånn. Jeg var bare nødt å få være deltaker.

Vårens vakreste eventyr kan beskrives med fire ord: Fra fjord til fjell. Vårens vakreste eventyr gikk ut på å padle kajakk fra Fresvik litt nord for Voss, over Sognefjorden til østsiden av Bleia. Et fjell på omlag 1800 høydemeter.

Bleia ligger i bleia naturreservat som er endel av UNESCOs verdens arv som en del av Vestnorsk fjordlandskap. Bleia-Storebotnen landskapsvernområde ligger Aurland og Lærdal kommuner i Sogn og Fjordane fylke.  Landskapsvernområdet ble oprettet i 2004 og har et areal på 66 km². Området er vernet for å ta vare på natur- og kulturlandskapet fra fjord til fjell. Områdets naturverdier er knyttet til kvartærgeologi, botanikk og fauna. Landskapet er ble formet i siste istid.
Kvartærgeologien omfatter den yngste perioden i jordens historie, kvartær, som omfatter i hovedtrekk de siste 2,7 millioner årene. Perioden kvartær karakteriseres med store og ofte raske klima- og miljøforandringer, spesielt dannelsen av istider og mellomistider er særegent. Det er likevel viktig å merke seg at det har eksistert is på jorden lenge før kvartær. Grønlandsisen er 5-6 millioner år gammel og isen over Antarktis er 30 millioner år gammel.

Berggrunnen er preget av anortositt, en grovkornet, lys blålig grå til brunlig magmatisk bergart. En finner også områder med en mer kalkholdig, fyllittisk grunn som er botanisk rikere. En viktig del av landskapets karakter er det gamle slettelandet og fjordlandskapet med en variert vegetasjon og fauna med villrein. Den urskogspregete furuskogen i Nordheimsdalen naturreservat går over i Bleiaområdet. Verneområdet inneholder mange kulturminner knyttet til både jakt, fangst og støldrift. I utkanten av landskapsvernområdet ligger stølen i Nordheimsdalen. I området finner man også mange og mange dyregraver.

Våren var så godt i gang at på en god dag føltes det som sommer. I dag føltes det som sommer. Høytrykket pulserte over vestlandet og drømmen om topptur-eventyr smeltet nesten bort med snøen. Skiene mine, som enda ikke hadde blitt brukt denne sesongen, spente jeg fast på kajakken med stropper. En vakker kontrast, kajakkk og randoneeski. Like vakkert som vårblomster og nysnø. En klump i magen sved: hadde jeg tatt meg vann over hodet? Ikke bare alt press med jobb og studier denne våren. Jeg hadde også hatt influensa/forkjølelse om hverandre i 5 måneder.

Fjorden var blank som et speil. Padleturen tok bare noen time over Sognefjorden. Og basecamp ble på en overgikk gård klistret til fjellsiden, med den mest fantastiske utsikt mot solnedgangen. Noen sov i telt og andre sov under klart stjernehimmel.
Neste dag startet vi tidlig oppover bakken med skiene på sekken. Det var et langt stykke gjennom skog for å nå Bleia fra denne siden. Og for å nå snøgrensen på om lag 800 meter.

I det vi kom til snøgrensen og satte på oss skiene. Kom all usikkerhet jeg hadde følt i det jeg meldte meg på turen. Jeg har tidligere vært på tøffe turer, men i settinger hvor jeg føler jeg er sterk og jeg kan være en resurs. For å så være i en setting hvor jeg følte meg som svakeste ledd med minst erfaring. Og dess høyere vi kom dess flere utfordringer så jeg.
Men turen ble ikke en kamp om å overleve. Slik jeg følte følelsene inni meg bygde seg opp da. Turen opp var et glansbilde over snøkledde topper. Bratt terreng. Og fjorden langt der nede. Kontrasten av solen som stekte og skiene under våres bein. Vi gikk opp Bleias bratte nordvestlige side.

Å være med DNT fjellsport Bergen på tur føltes som å være med en vennegjeng. Stemningen var lett og latteren høy. Alle pratet om fine turer de hadde gjort tidligere og hvor flott dette var. Men samtidig var det tydelig ikke en vennegjeng på tur. Turlederkompetansen i gruppen jobbet som i symfoni på ulike plan. Hvor turlederne strategisk plasserte seg i ulike deler av gruppen for å følge på de sterke og føle opp de ikke fult så raske. Her vil jeg nok si: ikke fult den raske deltaker fra Østlandet. Som neppe er vant til så mye motbakker på en dag som en vestlending. Mens den raskere fronten også fikk sitt utbytte av turen.
Fra mitt syn så jeg turledernes praktiske dømmekraft, gode samarbeid, høye kompetanse. Dette innpakket i et silkepapir av vennskap. Som igjen gir deltaker av turen en følelse av tilhørighet og eierskap til turen.

Når man henger etter er det lett å føle et litet vemod ovenfor resten av gruppen. Men turleder Cathrine smilte og lo mot solen at vi like gjerne kunne være her oppe å nyte istedenfor å haste tilbake til campen. Det visket vekk vemodet og gav rom for å nyte turen på tross av ens egne begrensninger.
Skiføret var nydelig for å tryne i. Slushen omfavnet en og var lett å svinge i. Vi snakket ikke pudder her. Og det var heldig for meg. Ettersom første nedforbakke var så bratt at jeg neppe ville greie en sving uten et fall. Lenger ned flatet det ut, men da var melkesyrefesten i gang for fullt. Men hva gjorde det. Med så utrolig flott vær og flotte mennesker.
Vel nede til camp ble det nydelig middag lagd på bål ved strandkanten. Og solen gikk ned.
Her var det lett å føle at årets største eventyr var slutt. Men det var det ikke.

Neste dag pakkede vi kajakkene igjen for å padle tilbake til Fresvik. Hvor ofte er Sognefjorden så stille at man kan speile seg i den? Eller er den bare det for oss? Med det klare mørketurkise vannet. Og bjørkene med sin friske vårgrønne farge.

Vel i land skulle vi pakke og ta en topptur til. Mine tær hadde hovnet opp fra dagen før og på tross av at jeg tejpet føttene hadde jeg minst 8 nye blemmer. Mine føtter tål ikke så mye varme. Så for denne turen kastet jeg inn håndklede og solte meg på brygga isteden. Jeg følte det allerede var fullkomment.
Og enda mer fullkomment ble det da vi avsluttet turen med bad i vedfyrte vannstamper på Fresvik-brygge.

Tusen takk for turen. Tusen takk for en flott opplevelse!