Ekspedisjon til Mt Denali – Nord-Amerikas høyeste fjell, del 1

Livet ble litt merkelig etter jeg kom hjem fra Denali-turen. Min læringskurve har vært bratt. Inntrykkene har vært langt fra hva hverdagen i Oslo byr på. Og det er mange som har ønsket at jeg skal gjenfortelle turen til dem. Ettersom kontrastene er så store og det er så langt fra hva det fleste mennesker opplever. Først vil jeg selv være nødt å fordøye inntrykken. Mitt hode har vært i en boble, kanskje fremdeles er..
Så hvorfor ikke starte fra begynnelsen.

Min tanke har alltid vært å ta et fjell om gangen. Føle hver gang hvis det fremdeles er gøy, skal jeg ta neste. Da jeg var i Kaukasus for å klatre Mt Elbrus for et år siden, bestilte jeg turen til Mt Denali. Jeg syntes det var skummelt å bestille den turen. Så mange fremmede elementer. Og min neste problemstilling var: hvordan skal jeg på forhånd klare å forberede meg på en slik tur. På Mt Elbrus lærte jeg meg mye om meg selv og min kropp i høyder. Jeg følte jeg også lærte mye av både den norske og den russiske guiden. Mine ører var som på stilker. Sommeren etter økte jeg den fysiske aktiviteten betydelig. Ettersom jeg merket fra sykkelturen gjennom Himalaya til Elbrus-turen at min kropp akklimatiserte bedre når den var i bedre form. Så jeg begynte trene lange turer med dekk-trekk, kondisjon, styrke og intervall. i overkant av 10 timer i uka. 4 måneder etter dro jeg til Kilimanjaro for å føle mer på kroppen i høge høyder. Det var en rimelig tur å dra på bare for å prøve. Jeg leide mitt eget crew for å ikke bli sinket av andre. Og toppstøtnatten  dro jeg og min gudie forbi alle andre grupper opp fjellet. Jeg ville se hvordan jeg kunne presse meg og hvordan det føltes. Overaskende bra! Mestringsfølelse og kjempe gøy!
Da jeg kom hjem fra Kilimanjaro var det å begynne på treningsplanen for Denali. Turen ville inneholde mange elementer som var fremmed for meg. Læringskurven ville være ekstremt bratt. Så jeg så på hva jeg selv lettest kunne påvirke for å være best trent. Jeg kunne trene opp meg selv fysisk og psykisk. Ved hjelp av lange treningsøkter. Treningsplanen var grei den. Jeg begynte på de tre siste månedene. Og dro planen langt over hva som var forventet. Med å trekke dekk og bære tung sekk i 3 til 5 timer i all slags vær og til døgnets alle tider et par ganger i uka. Ikke bare for å være trass, men også for at jeg er turnusarbeider og da får man bruke døgnets timer kreativt. Ut over det så var det sykling og styrketrening. Tilsammen kunne en uke være fylt med 20 til 25 timer trenings. Det er ikke nødvendig, men jeg fant det behagelig. Innimellom ble det også restitusjons uke med betydelig mye mindre trening.

Fra en artikkel i nrk.no

Trening i Wyller'n

Trening i Wyller’n

En treningsøkt i Wyller'n

En treningsøkt i Wyller’n

Øving med jumar

Dekk-trekk

Er ikke bildekk nok.. fyll de med stein!

Masse varme klær fra Brynje of Norway

Treningen følte jeg at jeg hadde kontrollen på. Og kontroll over det mentale under trening. Det som jeg følte var mer stress var utstyr. Ville det være godt nok. Ville jeg fryse. Hvordan var det å sove i telt når det var så kaldt? Ville jeg noen gang bli varm igjen?
Så jeg tok meg en vintertur, ‘Nybegynner i vinterland’. Og på tross av at vinden var så sterk at den blåste meg over ende, følte jeg ikke at jeg var redd. Whiteout var ikke skummelt. Men jeg følte meg likevel ikke høy i hatten og sikker etter den turen. Så jeg bestemte meg for å fokusere på de faktorer jeg følte jeg lettest kunne forberede meg på. Så fikk jeg være åpen til sinns når vi først var på Denali.

Og plutselig var avreisedato!

West buttress route

Mt Denali er Nord-Amerikas høyeste fjell og ruver 6194 moh. Mange vil kjenne Fjellet best som Mt McKinley, oppkalt etter USAs 25. president William McKinleu i 1896. Navnet Denali betyr ‘Den høyeste’ på atabaska-språket og er det opprinnelige navnet. Det ble brukt frem til 1987.

Dag 1, 12 mai: Til Base camp:

Lange dager både å fly fra Norge og til Alaska, og gårsdagen da vi hadde gjennomgang av utstyr, pakking av lunchposer og gruppemøte. Dagen i dag har også vært lang. Det begynte med å pakke alt inn i minibussen i Anchorage, kjøre mange timer til Talkeetna, registrering av gruppen , pakking av fly og så av gårde.
For å fly fra Talkeetna til Kahiltna breen må det være klarvær. Pilotene flyr kun på instrumenter i flyet. Så hvis en sky legger seg over Base camp vil det ikke være mulig med inn eller utflying før været snur. I Base campen finnes en flysentral som raporterer værforholdene til flyplassen i Talkeetna før flyet tar av. Og for å lande på breen brukes fly med ski på hjulene. Helt riktig! Ski!
Det er langt fra Talkeetna til Kahiltna breen i Alaska Range hvor Base Campen ligger. Vi flyr først over grønnkledde skoger hvor meandrerende elver slingrer seg frem. Etterhvert tar breer og fjell over for å dominere landskapet. Store breer slingrer seg frem i fjellmassivet. Fjell er dekte i breer som henger over dem. Dekker dem helt. Et grotesk landskap som i den hvite fargen prøver se uskyldig ut. Vakkert, grotesk og dødt. Det landskap jeg elsker mest.
Vi flyr inn løavere mellom fjellen, de er rundt oss og over alt. Fremfor oss er Denali og Kahiltnabreen. Plutselig tar vi til høyre og der er Base camp og spor i snøen som kan minne om en landingsbane.
Med noen hopp og en venstresving står flyet i ro. Vi pakker ut og begynner med en gang å grave til platået hvor telten skal stå. Setter opp telten og får tildelt roomies. Jeg skal dele telt med to damer, Linda og Tonje. De har reist på endel turen sammen. Og jeg har et inntrykk av at dem kjenner hverandre godt. Vi har 4 manns telt hvor vi sover 3 og 3. Og 3 i et 4 manns telt, med så mye soveposer og klær tar tid. Bare det å få av de store ekspedisjonskoene og komme seg ut av alle klær og ned i sovepose. Men vi vil nok få gode teltrutiner etter hvert!
Nå ligger jeg i soveposen. Solen er på vei bak fjellet. Og med en gang blir det bitende kaldt. Solen varmer godt om dagen, men kontrastene er store. Og det på minutter. Så det er best å få fingrer nedi soveposen.

Henger blir pakket og vi drar fra Anchorage

I Talkeetna

Vi sikrer sekker og knyter klart våre pulker

Veiing av oss selv og utstyr

Utsikt til Alaska range fra Talkeetna river

Så klar!

Café i Talkeetna

Oversikt av statistikken

Fly med ski

Klar som et egg

Og jeg fikk andre pilot stolen

På vei til Kahiltna breen

Organisering av utstyr

Jack demponstrerer bruk av CMC - dobøtta

Jack demponstrerer bruk av CMC – dobøtta

Graving av platå til telt

På rad og rekke

Solnedgang

Kulden kryper inn over campen

Har fått sovealkove i teltet

3 tanker om “Ekspedisjon til Mt Denali – Nord-Amerikas høyeste fjell, del 1

1. Hei,
    Veldig gøy å lese om turene dine!
    Det begynner å bli en stund siden du var her, men hvem reiste du med til Denali? Og hva slags sekk brukte du både til Aconcagua og Denali?
    Hilsen Lene

• Hejje, til Denali reiste jeg med Hvitserk. Uten at jeg ønsker å anbefale dem. Noe på grunn av dems holdning til ekspedisjon og at jeg mener man bør bruke lokale bedrifter. Aconcagua brukte jeg Adventures Patagonica. De can jeg på det sterkeste anbefale. De har gode holdninger til ekspedisjon og deltakere.
      Jeg brukte Gregory Denali 100 liter på begge fjellene. God sekk, men veier mye. Så har nå byttet til Gregory Basalt 75. Begge sekkene har godt bæresystem. Og man får mye bra sekk for pengene.
      Bare å spørre mer hvis det er noe jeg Jan hjelpe med ☺️