Ol Doinyo Lengai og Lake Natron

Utsikt over Kilimanjaro en dag Franzi og jeg var ute og spaserte

Utsikt overKilimanajaro i solnedgang fra Franzis nabolag

Etter en hvile dag, som var en avslappende dag sammen med Franzi fra C’aFrica rundt i Moshi, gikk turen videre til Lake Natron og Ol Doinyo Lengai.

Det unike geologiske området er en del av den store Riftdalen som inngår i et geografisk system som strekker seg fra Syria til det sentrale Mosambik. Forsenkningens bredde varierer mellom 30-100 kilometer og dets dyp mellom noen få hundre meter til flere tusen meter.
Dette geografiske systemet består av forsenkninger og store sprekker som oppsto på grunn av at den Afrikasnke og den Arabiske kontinentalplate begynte å bevege seg bort fra fra hverandre for omlag 35 millioner år  siden. Denne prosessen er fortsatt aktiv og kanskje om 50 millioner år vil Rødehavet trenge helt ned til det sørlige Afrika fra Etiopia.

Ulike unike geologiske fenomener er å finne i denne riftdalen. Mitt besøk ville gå til Lake Natron, eller Magadisjøen som den egentlig heter og Ol doinyo Lengai.

Campen

jfgkdjgf

Den kvelden fikk vi den vakreste solnedgang jeg har sett

pefjps

Det så ut som Lengai var i flamer

gjewlk

Et øyeblikk som bare varte noen minutter

Magadisjoen består nesten helt av natriumkarbonat (soda). Sjøen er dermed svært basisk. Men det er ikke bare det basiske vannet som gjør sjøen ugjestmild. På grunn av at lake Natron er grunn, maks 3 meter på det dypeste, blir temperaturen fort over 40 grader celsius og helt opp til 60 grader celcius. Og på grunn av dette er det kun flamingoer som søker seg hit. Det er en av de viktigste, om ikke viktigste hekkeområdet for flamingoer. Hele 2,5 millioner flamingoer hekker i lake Natron årlig.De blir beskyttet fra rovdyr av den grunne innsjøen. På grunn av flamingoens skjellbelagte bein klarer de fint å være i vannet.
Tilførsel av vann til lake Natron skjer stort sett fra Ewaso Ng’iro elven som renner inn fra sør. Denne elven tar med seg vann fra mineralrike områder i Kenya. Og på grunn av varmen i lake Natron blir natriumkarbonat konsentrert i denne sjøen. Innsjøen er maksimalt 57 kilometer lang og 22 kilometer bred.Landskapet rundt om får tilført vann uregelmessig. Og områdene er tørre, preget av støv og tørket vegetasjon. Men zebraer og giraffer kommer gjerne til dette området ettersom rovdyrene ikke gjør det. Foruten det så kan man se mange masai byer og esler til masaiene.
Stedvis kan sjøen ha en sterk rødfarge. Fargen er karakteristisk for  hvor de der svært høye fordampnings hastigheter oppstå. Som vannet fordamper i tørketiden, saltholdighet nivåene øker til det punktet at saltelskende mikroorganismer begynner å trives. Slike Halofil organismer inkluderer noen cyanobakterier som lager sin egen mat med fotosyntese som planter gjør. Den røde tilbehøret photosynthesizing pigment i cyanobakterier produserer de dype røde på åpent vann av innsjøen og de oransje fargene på de grunne deler av innsjøen. Alkali salt skorpe på overflaten av innsjøen er også ofte farget rød eller rosa ved saltelskende mikroorganismer som lever der.
Men ikke bare flamingoer finnes her, alger og virvelløsedyr trives også i lake Natrons ugjestmilde vann. Og hvor vannet er mindre salt finnes det også fisk. Men dersom fisken kommer ut i det svært basiske vannet eller for nær de termiske kildene så dør den.

Det sies også at dyr som kommer nær vannet til Lake Natron dør og blir forsteiner av dens vann. Det er ikke helt slik det virker, men dersom kroppen ligger i vannet over tid vil den bli forsteinet av den kjemiske sammensetningen. Jeg klarte den ene plassen å skli i gjørma da jeg skulle hoppe over litt vann. Det endte med at hele jeg landet oppe i vannet. Svei gjorde det, men heldigvis ble jeg ikke forsteinet.

cfmdl

nkl

Joshua, min masaiguide

kloj

Solen var sterkere, nesten som om det ikke fantes noen atmosfære

lkm

Med beinavtrykk fra flamingoene over hele stranden

ljm

Flamingoene var her

jl

Utsikt over Ol Doinyo Lengai fra Lake Natron

Senere på dagen tok min masai gudie med meg til Engare Sero vannfallen. Vannmassene kommer fra Ngorongoro høylandet, som er til stor kontrast fra bunn av riftdalen, et frodig landskap med verdens tetteste område av storvilt. For å komme seg til bunn av vannfallet går man inn et djup juv. Her følger man vannet motstrøms. Joshua, som er min guides britiske navn viste veien gjennom vannmassene. Og hjalp meg hvor strømmen var svært sterk. Rundt oss kunne man se det frodige landskapet bli mer dominerende. Bavianer kastet seg langs sidene. Og hvor vannfallet tronet seg opp hang det palmeblader fra kantene rundt oss. Et helt annet landskap en det vi gikk fra som var en tørr og ugjestmild ørken. Vannfallen lager en naturlig jacuzzi hvor vannet var i nydelig temperatur. Lenger ut fra vannfallet koste barnen i landsbyen seg også med det kjølige vannet.

Joshua fortalte at masaier fikk ved fødsel tildelt sitt masai navn. Jeg husker ikke Joshua sitt navn, men jeg husker det var langt og vakkert. Da dem begynte på skolen, for denne landsbyen hadde en skole, fikk dem tildelt et britisk navn. Det for å gjøre det lettere for lærern. Masaienes engelsk var ikke så god, men den var absolutt nok til at vi kunne ha enkle samtaler.
Den kommende natten var natten for å klatre Ol Doinyo Lengai.

khn

Veien inn til Engare Sero vannfallet

kjnk

Engare Sero vannfallet

jl

En deilig jacuzzi

lk

Vi tok også en svømmetur i det deilige vannet

nk

Lengai og masaiby

Ol Doinyo Lengai er en ekstremt fascinerende og unik vulkan. Det er den eneste aktive vulkan som produserer lava bestående av natrokarbonatritt. Lava består vanligvis av silica
Således er temperaturer på denne type lava mye lavere, «bare» ca 600°C. Heller avgir ikke Lengai’s lava nok lys til å gløde i løpet dagen, bare om natten. Og det er en beskjeden rødlig glød som ikke lyser noe særlig. Også på grunn av sin særegne kjemiske sammensetning, er den lava ekstremt flytende og oppfører seg omtrent som vann, med det unntak at det er svart som olje. Etter at den er avkjølt forandres fargen raskt og blir et hvitartig pulver som er myk som fløyel.
Vulkanens kjegle ble formet for 15 000 år siden. Utbruddet gjennom tiden har vært moderate eller små og eksplosive. Men siste tiåret har vulkanens aktivitet øket. Tidvis er det ikke guiding opp til toppen av Lengai på grunn av faren for utbrudd.

Vi begynte klatringen ved midnatt. Estimert bruker man ca 6 til 7 timer til toppen. Det er ca 2000 høydemeter opp til toppen som er 2961 meter over havet. Det starter ikke for ille. 25 graders stigning, men jeg kunne føle beina var tunge og seige. Og Joshua var rask. Dess lenger opp vulkanen vi kom dess brattere ble den. på det bratteste 40 grader. Og jeg klatret med knærne under haka, på alle fire. Prøvde å dra meg opp. Men alt jeg hadde å ta tak i raste fra hverandre. Og asken under beina var så myk at et skritt sklei to tilbake. Det var så mørkt at man ikke kunne se noe rundt seg. Ikke hvor høyt opp vi var. Eller hvordan terrenget rundt var. Så jeg fulgte min guide trofast i hans spor. Joshua har klatret denne vulkanen mange ganger. Vi gikk i noe som lignet renner, grunnen var hard med løsmasser over. Og veggene som var en meter eller litt mer mange steder var hardpakked aske. Noen steder var det så bratt at jeg omtrent krøp opp på knærne.
Jeg visste ikke da jeg var det at vi var omtrent på toppen, men det føltes luftig. Rennene og veggene rundt var borte. Underlaget var som sement i bratt terreng. Ikke noe å holde i. Og jeg kunne føle det var bratt under meg. Over meg kunne jeg se en glippe mellom to høye vegger, som en port.
«This is the gate» sa Joshua.
Porten til toppen.
Han sa vi ikke kunne gå helt opp. Det ville være for farlig. Rundt oss var fersk aske, Hvit og myk som fløyel. Det stinket av svovel. En kraftig lukt som påminnet om promp og råtten egg. Men den del av mitt hjerte som er fast på Island liker denne lukten. Den vekker barndomsminner og følelse av lykke og frihet. Denne promplukten.
Vi fant en grop hvor vi kunne beskytte oss mot vinden. Det var surt, kaldt og vindfylt her oppe. Klokken var bare litt over 3. Det var mange timer til lysning. Så det var ikke noe annet enn å prøve å hvile. Joshua var ikke kledd godt nok. Mine fjellklær var svært store på han, men ville hvertfall holde han varm. Jeg gav han min matpakke også. Jeg er vant med å klare meg lange perioder uten mat, men han var sulten sliten og kald. Etter han hadde spist og vi hadde fått på oss klær. La vi oss ned for å sove. Steinen var hard. Joshua lå lengst inn og jeg la meg ytterst for å prøve gi han mer le fra vinden. Jeg la hodet mot steinen. Lyttet til vulkanen. Kunne høre hvordan vulkanen rumlet, hvordan den levde. Jeg prøvde rulle meg mer og mer sammen, men det gikk til sin grense. Jeg er sikker på jeg fikk noen minutter innimellom med søvn, men våknet ofte av kuldekramper som for gjennom kroppen.
Men på tross av disse små bagateller av smerte og kulde følte jeg en uendelig lykke. Her ligger Frodo og Sam endelig er reisen mot sitt slutt. Vi er på Mt Doom. Slitne og kalde, men vi har greid oss opp til toppen. Den lange veien gjennom hele verden, gjennom Mordor og nå er eventyret på vei mot slutten..

Det var slik det føltes, som et Tolkieneventyr. Jeg smilte i hele meg.

Det eneste vi kunne se i mørket, aske vit som snoen og myk som fløyel.

knk

Wasteland møter Ngorongoro. Veggen til riftdalen

kkhk

Ngorongoro-krateret og Lengai i hvit aske

Utsikt mot toppen på vei ned

Min jakke er litt stor for Joshua

Ngorongoro-krateret

Wasteland tar slutt

'The gate'

‘The gate’

Skyggen til Lengai

Utsikt over Lake Natron

Lengai viser hvem hun er og hva hun gjør

Jeg våknet og kunne se en lysning. Og det er som det sies. Det er kaldest når solen går opp. Og kulden beint i bein og marg. Jeg så opp mot krateret til vulkanen. Svart røyk sivet opp. Jeg skjønte hvorfor vi ikke ville gå helt opp. Jeg kunne se meg lykkelig som kom hit, kanskje 10 meter fra toppen. Men Joshua mente vulkanen var i ferd med å få utbrudd igjen. Bare det ble litt lysere ville vi gå ned. Men så jeg vestover så jeg Ngorongoro platået og Ngorongoro krateret. Et frodig vakkert landskap som tegnet seg i rosa, grønt og lilla etter hvert som solen kom opp. Vi begynte å klatre ned den bratte veggen til vulkanen. Sklei på alle fire. Ikke lenge etter vi forlot vår trygge hvileplass som hadde beskyttet oss mot Saurons våkende øye, kom en stor svart røyksky sivende over kanten av krateret. Jeg kunne se på Joshua at dette stresset han endel. Og jeg kunne føle det stresset meg litt også, men mest var jeg bare lykkelig og følte spenningen. Han holder nok livet mer kjær en jeg gjør.

Det føltes som vi aldri kom ned. Og landskapet der nede kom aldri nærmere oss. Solen kom over kanten og begynte steke. Ørken varmen bredde seg rundt oss. Jeg er så mye mer for kulde en varme. Og denne ugjestmilde varme fikk meg å skjønne hvorfor man klatrer vulkanen om natten. Det ville vært farlig for helsa og prøve på dagtid.

Vel i campen igjen ble det en liten blund før vi forlot dette ugjestmilde ørkenlandskap. Et fantastisk område som virkelig rørte mitt geologihjerte. Da vi satt i bilen på vei vekk kunne vi se den svarte skyen omkranse deler av Lengai’s topp. Vi kjørte gjennom den milelange wasteland. Zebraer prøvde finne ly i skyggen. Og ved å bare se en himmelretning kunne jeg ihvertfall telle til 7 tornadoer som sveipte over landskapet og mellom Masaibyene. Det er et hardt folkeslag som bestemmer seg for å bo slik og også overlever det.