Til Afrikas tak: Mt Kilimanjaro, del 2

Dag 3: Shira Camp 2 (Katedralen) 3750 moh – Barranco Camp 3965 moh

Da jeg våknet idag på morgenen og åpnet teltet var himmelen under oss og solen varmet. Det er som en illusjon av himmelen. Og bak meg tronet Kibo, den høyeste koneformede toppen av Kilimanjaro opp. Så nær men alikevel så langt vekk.
Dagen før følte jeg et lett trykk av høyden i hodet. Men det hadde jeg forventet. Og det gikk fort over. Så jeg var glad for at denne dagen ville gi en fin akklimatisering dag. Vi starter på 3750 høydemeter og vil gå til Lava Tower som ligger på 4642 høydemeter. Og så ned igjen på 3965 høydemeter. Å gå opp i høyden men beholde samme høyde under søvn er god akklimatisering.

Panorama over Shira 2

Panorama over Shira 2 og Katedralen

Solen kom frem og varmet opp campen

Solen over Kibo

Fra 4000 høydemeter til 5000 høydemeter er vegetasjonen på Kilimanjaro preget av alpin ørken. For å overleve dette ekstreme miljøet må plantene være ekstremt hardføre. De blir utsatt for sterk, stekende sol på dagtid og kalde netter nattestid. Dette skyldes en tynn atmosfære som ikke klarer holde på en jevnere temperatur. I tillegg er nedbøren mindre enn 200 mm per år. Derfor er det omtrent bare gress og noen få andre planter som vokser i denne høyden. En gul liten blomst kan man også finne opp til 4700 høydemeter. Den heter Asteraceae og påminner om en gul liten prestekrage.

På vår vei opp mot Lava Tower passerte vi et minnesmerke fra 2013 hvor en mann døde av lynnedslag denne plassen. Deo fortalte meg at det er endel mørketall. Men ca en person omkommer på vei opp Kilimanjaro hvert år. Suksessprosenten for å komme til toppen sies å være ca 66%. Hvor det er stort sett kaldt vær på toppen og problem med høyden som hindrer hikere å komme til toppen.

Videre oppover stien møtte vår vei en annen rute opp Kilimanjaro. Og det ble med en gang mange flere mennesker rundt om oss. En gruppe var i følge av et crew fra Ultimate Kilimanjaro. Noen kolleger til Deo som jeg ble introdusert for. Hyggelige menn.
Da vi kom opp til Lava Tower var været ruskete og kaldt. Vi satte oss sammen med crewet til Ultimat Kilimanjaro. Delte en kopp te og spiste lunch.

Lava Tower er rester av det man kaller en parasitisk kjegle på Kilimanjaro. Det er på en måte en liten vulkankegle som har vokst på hovedkjeglen til vulkanen. Men på grunn av den lange tid Kilimanjaro ikke har hatt utbrudd har halsen til parasit kjeglen størknet og selveste kjeglen har blitt erodert vekk. Igjen står kun halsen ettersom den magmatiske bergarten er mye mer motstandsdyktig mot erosjon.

Skyene ligger tett over bakken

Alpin ørken

Lava Tower

Mange kan oppleve denne dagen som utfordrende med høyder. Jeg var omtrent forberedt på å ikke føle noe i hode eller tungpustenhet. Og det gjorde jeg heller ikke. Min erfaring så langt har vist at jeg har hodepinne på rundt 3500 høydemeter. Etter dette vil alt føles mye bedre.
Fra Lava Tower gikk det bare nedover mot Barranco Camp. Det begynte regne og det var egentlig ikke så mye mer rundt oss en tåken og gjørmen under beina. Frem til vi helt plutselig var i en magisk skog av Lobelia deckenii og Giant Groundsels. Tåken lå tett. Men jeg kunne likevel se at vi gikk i et bratt dalføre. Og langt der nede hørte jeg elven renne. Lyden av vannfall. At det regnet gjorde ikke noe mer. Følelsen av lunhet som tåken gav gjorde alt så magisk. Etterhvert som vi gikk nedover i dalen kunne man se glimt mellom skyene og mellom skyene kunne vi se Barranco Camp.
Barranco Camp var mye større en de tidligere campene. Man kunne tydelig se at flere ruter hadde gått sammen. I begynnelsen av kvelden regnet det. Men på kvelden åpnet himmelen seg og vi kunne se stjernehimmelen så klart man aldri ville tru en stjernehimmel kunne bli. Langt der nede lyste Moshi opp.
Deo inviterte meg igjen til å være sammen med han og guidene fra Ultimat Kilimanjaro. Vi drakk te og de snakket om jobb. Jeg forsto selvsagt ikke hva de sa. Men jeg var glad selskapet og for å bli inkludert. Å ikke gå i en gruppe er ganske annerledes en å være i en gruppe. Mer ensomt hadde jeg regnet med, men ikke så ille som jeg trudde det ville bli. Og for Deo var det første gang han kun hadde en klient. Men han virkelig tok vare på meg!
Jeg hadde selvsagt alle muligheter å henge sammen med de andre turistene på fjellet. Men det følte jeg rett tog slett ikke for. Jeg hadde bestemt meg for å ikke gå i gruppe av en grunn og det var fordi jeg ikke ville bli holdt igjen av andres svakhet. Jeg ville teste ut hvor sterk jeg er.

For god akklimatisering er det viktig å få puls, men ikke for høy, for at kroppen skal kunne tilpasse seg. Avslapping er også viktig. Og en god balanse mellom disse to aktiviteter. Så det blir mye dødtid også.Mer regn kom og alt var ganske rått. Ved bestigning av Kilimanjaro er det viktig å ha mye gore-tex og pakke i vanntette poser. Kilimanjaro er kjent for å være et fuktig fjell. Mye regn og mye tåke. Ofte så ligger toppen innhyllet i skyer hver dag frem til 6 tiden. Og riktig nok åpnet seg himmelen på kvelden. Månen var fraværende med sitt sterke lys, så melkeveien lyste opp over våre hoder. Så sterkt man bare kan se den. Og langt der nede lyste Arusha og Moshi opp. Man kunne se skygger fra 3000 meters fjell bortenfor Moshi igjen.

En magisk skog av Lobelia deckenii og Giant Groundsels

Giant Groundsels

Magisk og mystisk

Lobelia deckenii

Vi nærmer oss Barranco camp

hh

Dalen vi har fulgt nedover

Ned mot Barranco camp

Barranco wall

Bløt

Dag 4: Barranco Camp 3965 moh – Karanga Camp 3970 moh

Kilimanjaro er Arfikas høyeste fjell, men det er også verdens  høyeste enkeltstående fjell, 4877 høydemeter fra slette til Uhuru-toppen, og den høyeste vulkanen utenfor Andesfjellene. Kilimanjaro er en stort sovende stratovulkan og er sammensatt av tre forskjellige vulkan kjegler: Kibo på 5895, Mawenzi på 5149 meter, og Shira, den korteste på 4005 meter. Og mange mindre vulkankjegler. Uhuru Peak er den høyeste toppen på Kibo kraterkanten. Berggrunnen består av lagdelt lava, tefra og vulkansk aske. Siste utbrudd skjedde for 150 000 til 200 000 år siden, selv om gass i perioder siver ut fra kraterne fremdeles. Lavaen er felsittisk med høyt silisiuminnhold. Avsetningene er typiske for sindervulkaner med eksplosive utbrudd.
Kibo hadde et utbrudd for 360 000 år siden og vulkansk aktivitet ble registrert for 200 år siden. Fumarole siver ut fra krateret. Fumarole, eller soffion, hull eller revne i jordskorpen hvor det strømmer ut vulkanske gasser med temperatur over 400 °C.

hh

Barranco camp i soloppgang hh

Barranco camp og Kibo

Barranco wall

Barranco wall er den bratteste biten opp Lemosho. Men den var egentlig langt fra tung eller vanskelig. Hvertfall ikke for oss som ikke bar. Bærerne der i mot imponerte mer, men det gjorde dem hele veien. Igår hadde vi gått for rask. Så idag brukte vi god tid for å ikke komme for tidlig til Karanga camp. Så da vi var oppe Barranco wall tok vi en lang pause. Vi prøvde vente inn Kibo å komme ut av skyene. Men den viste seg bare innimellom. Så nær men alikevel så langt vekk. Skyene fløy som hvite drager over bakken. Jeg elsker skyer og måten de forandrer lyset og landskapet på. Det tok ca 3 timer før vi var i Karanga camp. Her passerte vi siste vannkilden for turen. Og til Karanga camp og Barafu camp må vannet bæres fra Karanga river.

I 1936 skrev Ernest Hemingway den kjente korte novellen «The snow of Kilimanjaro». På denne tiden var Kibo betydelig hvitere en den er idag. Siden 1912, da Kilimanjaros glacier for første gang ble målt, har den smeltet med 85%. Og det er estimert at glacieren vil være bort i 2020 dersom den ikke kommer i balanse igjen. Hovedgrunnen til den raske nedsmeltingen er økt temperatur i Det Indiske Hav og mindre skog av vulkansen lavere del. Færre trær betyr mindre fuktighet i luften. Noe som igjen fører til at det smelter av mer is av glacieren en det kommer ny. Så dersom man ønsker se toppen av Kilimanjaro slik Ernest Hemingway beskriver den i sin novelle, ‘wide as all the world, great, high, and unbelievably white in the sun’, så bør man ikke vente for lenge med å besøke Kilimanjaro.

Da vi kom til Karanga camp stekte først solen godt. Det var deilig å sitte ute og føle varmen. Men også viktig å være forsiktig med solen. Den kan fort gi hodepine. Men etter lunch kom skyene og tok oss. Det ble svært kaldt på grunn av fuktigheten. Jeg pakket meg inn i dun jakke. Først så gikk jeg meg en liten tur rundt i campen selv. Følte et litet behov for å bare være litt alene. Det var noen tunge tanker som sirkulerte i hodet mitt. Og med alle mennesker rundt var det vanskelig å bearbeide dem.
Etter som vi ikke forandret høydemeter så mye fra den ene campen til den andre. Tok Deo og jkeg en liten tur oppover bakken på ettermiddagen. Dette for å få litt mer høydemeter i kroppen, men jeg så at langt fra alle gjorde dette. Man kan få mye igjen for å gjøre så lite. Og kroppen vil være mye mer klar for oppoverturen neste dag. Det er mange som går rett fra Barranco camp til Barafu camp fortalte Deo meg. Men han personligen likte bedre å ikke campe på Shira camp 1. Og legge in den ekstra akklimatiseringsdagen ved Karanga camp. Hans erfaring sa dette gav bedre akklimatisering.
På grunn av dårlig vær ble det enda en kveld i teltet og prøve holde varmen.

Utsikt mot Barranco camp fra Barranco wall

Kibo

Nærmere Kibo

Gjemmer seg i skyene

hh

Et imponerende landskap preget av alpin ørken

hh

Skyene sveiper seg rundt oss