Aurlandsdalen: Fra Finse til Vassbyggdi, del 3

Å gå på do ved Geiterygghytta var ikke bare å gå til hytta. En stor gjeng høner kom kuklende fornøyd mot en. Og uansett hvor jeg gikk hadde jeg de hengende som en hale bak meg. Flotte høner. Og så tamme at man kunne klappe de.
Etter å ha spist frokosten ved teltet nede ved vannet og koset med reinsdyrkalven, pakket vi sammen sakene våres og gav oss ut på tur over Skarvheimen.

Dette fjellområdet fikk navnet Skarvheimen så sent som i 1995, etter en avstemning i NRK. Naturen her har store variasjoner. Brede daler, vide flyer, spisse tinder og stupbratte lier. Og fjellområdet strekker seg fra Aurland i vest mot Hemsedal i øst, og fra Tyin og Filefjell i nord til Hallingdal og Bergensbanen i sør. Det er fjellområdet mellom Jotunheimen og Hardangervidda.
Skarvheimen er fra gammelt av de mest brukte ferdselsveiene mellom Østlandet og Vestlandet.
Etter at Bergensbanen ble åpnet i 1909, økte interessen for området nord for jernbanen, og i 1914 ble Geiterygghytta reist.

Forfulgt av hønner

Kosekalven

Lille Rudolf

Geiterygghytta ligger nydelig til

Forlater Geiterygghytta

Et herlig landskap foran oss

Et herlig landskap foran oss og kraftledninger som holder trolla vekk!

En varm og digg dag

Naturlige snøbruer over vassdrag

Flinke hunder gjør som de får tilsagt!

Og det belønner seg med bad

..og drytec

En liten høneblund før vi fortsetter!

Fra vår tur fra Geiterygghytta starter turen nedover den 40 km lange Aurlandsdalen. Nedover dalføret fra det åpne høyfjellslandskapet ved Geiteryggen, 1232 moh, blir landskapet gradvis mer kupert. I Stemberdalen, ca. 1100 moh, hvor Steinbergdalen ligger, dagens mål, er dalføret vidt og åpent med slake fjellsider, med vierkledde sletter i dalbunnen.

Landskapet var slakt, lett grønt av den lille vegetasjon. Litt snø her og der. Og mange små vann. Vi gikk stort sett alene denne dagen. Over nydelig og avslappet landskap. Temperaturen var fin. Hundene var i godt humør. Vi fant oss et vann hvor vi spiste mat. Hundene bade lenge for å bli litt svale. Tarco var så fornøyd med vannet og matbitene som fløt rundt der at han bare langsomt plasket rundt og nødt livet.
Det er endel bruer som må passeres på veien. Det er stålbruer, noe Cirka ikke er så glad i. Så noen forseringer ble ganske komplisert når hundene ville prøve å gå gjennom den strie elven isteden for over. Men med mye kløning og dra dem en og en over ved å selv gå gjennom elven isteden for over, kom vi oss tilslutt på andre siden.
Men i løpet av dagen fikk hundene flere skills. De ble reint dyktige å komme seg over disse bruene. Det er gøy å se dem utvikle seg så fort på en dag. Og bli gode fjellvenner.

Vi fortsetter med nye krefter

Landskapet forandres

Fjellfie ;)

Fjellfie 😉

Et vann med en bru vi brukte mye mot for å komme forbi

En siste pause før dagens mål er nådd

Erik nyter utsikten

Enda en bro som våre firbeinte oppnådde nye skills

Ikke bare vi var overrasket over at Steinbergdalen var nedlagt.

Mot slutten av dagen nærmet vi oss Steinbergdalen turisthytte. Før stien begynte gå nedover fikk vi en nydelig utsikt over Stemberdalen. Men veien som er bygd for kraftanlegget og kraftledningene kjærte seg gjennom landskapet som et sår og et minne om at vi ikke kom oss vekk fra sivilisasjonen. Vi blir aldri alene. Og langt der nede kunne vi se Steinbergdalen turisthytte.
Vel fremme til hytten oppdaget vi at denne er jo lagt ned. Tatt over av sau og gress. Men det var ikke noe problem. Vi har telt, stomkjøkken og mat. Eller Silje og jeg hadde alt vi trengt. Men det var nesten en dagsetappe for å komme til Østerbø og Erik hadde ikke pakket mat i sin sekk.
Vi gikk ned til vannet ut på en odde og funderte på en løsning. Det var egentlig ingen annen løsning for Erik en å prøve komme seg til Østerbø. Og heldig som han var kom det en buss han rakk. Vi fikk vite at Steinbergdalen turisthytte faktisk ble nedlagt for 6 år siden. Dette for at damen som drev stedet ble for gammel for å orke drive det videre. Og sønnen hennes ikke hadde noen interesse for å følge opp stedet.

Men for Silje, Tarco, Cirka og meg gjorde ikke dette noe. Dette ble den beste kvelden på hele turen. Vi hadde et telt ute på odden med klart vann rundt oss. Lemmener som ikke var så glade for selskap i hjemmene sine. Hundene løp løse. Og Silje og jeg grep sjansen for et nakenbad og soltørking. Til og med håret ble vaske.

Blev alikevel en digg kveld. Den beste!!

En herlig pass for camping

Cirka synes det er teit Tarco får mat før henne. Stakkars weiler!