Til Europas tak: Mt Elbrus, del 4

Akklimatiserings dag 4: En tur opp på Mt Elbrus, 4000 m.o.h

Idag tok vi turen til Azau hvor det går gondolbaner opp på Mt Elbrus. Gamle skrale gondolbaner som nok var sjekket av et tilsyn da de bygget, klamret seg opp fjellsiden.
Vi var kledd i mye av høyfjellsutsyret vårt. Andre i gondolen var på skitur. Noen var i ballerinasko og skjørt.Store kontraster og ikke samme mission. Halvveis opp var vi nødt å bytte til neste gondolbane. Den går i to etapper. Og vi endte opp på ca 3200 m.o.h. Herfra skulle vi gå opp på 4000 m.o.h.
Jeg fulgte Thor sine råd, puste mye, begynte hodepinen, pust mer. Dype trekk. Og gå langsomt. Det hjalp.
Idag var det mye skyer. Iblandt så vi hint av fjellheimen rundt oss. Den mektige fjellryggen av Kaukasus viste seg til tider. Andre ganger fikk vi se en eller to topper av Mt Elbrus. Men for det meste var det mye hvitt.. Skyene sveipet over bakken. Skyene fikk lyset å leke i snøen. Gav en stemning av trolsk og forunderlig. Jeg elsker skyer. De kan ofte gi en mer dybdefølelse i landskapet rundt. Skape mer magi.

Mari Anne og jeg stal sitteplass ;)

Mari Anne og jeg stal sitteplass 😉

Det er ikke bilde som er dårlig, men vinduet i gondolen.

Thomas kalte dette utløser. Men vi var ihvertfall enige om å ikke dra i den.

Litt grått på Elbrus

Vi kan nesten kile skyene på magen.

Utsikt mot The Barrels

The Barrels

kkkk

Vi fortsetter oppover

Skyene sveiper over bakken

Kaukasus gjennom skyene

For mennen er det lett når det er tissepause

Den tryggeste veien opp er mellom steinene

Lunchpause

Fra 1959 til 1976 ble en taubane system bygget i etapper opp til 3800 meter. I tre deler sammenlagt. Elbrus har mange ulike skiløyper, noe vi så da vi gikk opp. I løpet av sommeren, brukes løypa også til sånne som oss. Sånne som skal bestige Elbrus. . Toppstøt om vintern er sjeldne, og er vanligvis utføres kun av svært erfarne klatrere. Elbrus er nemlig beryktet for sitt brutale vintervær.

Vel oppe på 4000 meter ble det lunch. Blåsigt og litt guffent. Men jeg fant Bounty i sekken. Og det var lykke 😀
Etter lunchen hadde Gia kurs med hvordan bruke isøks. Vi hoppet rundt i snøen. Falt og reddet oss selv. Det er en av mine svakeste sider, det å late som å falle. Men poenger med hvordan ting skal gjøres skjønte jeg da. Og det var jo litt gøy da!

Leker rundt i snøen

Kaukasus langt der nede

På vei ned

Fjellfie

Utsikten

Venter på gondolen

Mari Anne er alltid like bli *^____^*

Elven Baksan

Da vi kom ned igjen til Cheget og hotellet var det eksamen i utstyr. Gia og Thor ville ha alle ekspedisjonklær på sengen. Nå var testen om noe var for dårlig. Sengen var full av klær, og jeg lurte litt på hvordan jeg skulle klare ha på meg alt dette samtidig. Tingene som ikke trengtes på Elbrus ble pakket for seg også. Bikinien havnet i den posen dessverre, sammen med slippers.

Hodepinen lurer på enda. Men ikveld  har jeg klart meg uten hodepinetabletter. Det er bare å fylle på med vann, ta det med ro, puste mye, bevege seg rolig med hodet som høyeste punkt. Jeg har tatt noen dehydreringstabletter for å erstatte mineraler som går tapt ved å drikke så mye. De er egentlig ment for hvis man blir dehydrert på grunn av diaré eller liknende. De inneholder de mineraler som kroppen trenger for å opprettholde en god balanse. Med ca 5 liter vann om dagen og mange dobesøk er det greit å fylle på med litt mineraler.
Dette var siste natt i ‘lavlandet’ på ca 2000 meter. I morra skal vi sove på ca 3900 meter. Det er mange høydemeter å forandre nattesøvnen på!

Akklimatiserings dag 5: Vi flytter opp på høyfjellet!

Tingene som ikke skulle med opp fjellet ble pakket i poser inn i skirommet på hoteller. Etter frokost bar det avsted mot Azau og gondolbanen. Vi hadde svært dårlig tid. Ved 10 tiden ville gondolbanen bli stengt for vedlikehold. Og vi var nødt å bli med! Det var bagger, vanndunker og banankasser over alt. Olga, vår kok og eggene fikk vi også med. Halvveis var det over i neste gondol og videre oppover. Vel på toppen. Var det bare å tømme gondolen raskest mulig. Og slitet var over.
Vi lastet tingene i en snowcat, og selv vandret vi opp til hyttene fra 3200 til 3900 meter. Været var litt uggent. Det blåste litt, var skyete og noe haggel. Vel ved hyttene fikk vi lunch laget av tante Olga. Og shit for noen digg mat! Lett jeg blir på fjellet med henne. Uansett om hun ser streng med armene i kors.
Etter lunch fortsatte akklimatisering. Og akklimatisering blir ikke til av å sitte på ræva. Vi fortsatte opp skibakken mot 4300 meter. Formen var prima. Hodet er mer på plass. Bare jeg tenker på pustingen og bevegelser.

Pakker bilen

Vel oppe og laster snowcaten

Går opp mot vår camp, noen kontainere på 3900 m.o.h.

For den er så fantastisk

En liten ettermiddags akklimatiserings tur

På vei ned åpnet himmelen seg. Kaukasus var foran våre føtter. Langt der nede. Fremdeles lurte skyene rundt oss.

I kontaineren  godtet vi oss med Olgas middag. TV, fotball VM og øl var slutt. Og gutta byttet aktivitet til te og kortspill. Samtalsemnene er skiftet fra skåringer og poeng til dofasiliteter og lignende behov.
Og utover kvelden åpnet himmelen seg. Solen gikk ned over Kaukasus. Og det var bare å nyte synet!

Navnet Elbrus betyr ‘to hoder’ på persisk. I Balkar er navnet Mingi-Tau som betyr ‘stort fjell’. For å spre propaganda ble fjellet klatret under Sovjet tiden. Flere hundre klatrere var med på dette og en telefonkabbel ble slept opp slik at Stalin kunne få nyhetene om toppstøtet. Og det er ikke bare en Land Rover som har blitt forsøkt å bestige toppen med. Det er prøvd å kjøre opp en motorsykkel med ski.

Utsikten ut mot kvelden

Utsikten fra 'hagen'

Utsikten fra ‘hagen’

*^___^*

Fjellfie og tejp på nesen

Fjellfie og tejp på nesen, solbrent