TIL EUROPAS TAK: MT ELBRUS, DEL 2

Første akklimatiserings dag: Irik dalen, opp til 2400 m.o.h.

Elbrus Village

Villgeiter

Første drikkepause og utsikten nytes

Og utsikten!

Endelig første akklimatiserings dag. På grunn av innstramningene for å få reise inn til Adyrsu dalen, dro vi rett til Cheget. Vi vant en akklimatiseringsdag ettersom vi slapp enda en transport dag. Og akklimatiseringen ble med jevnere oppstigning enn vi ville hatt. Og hotellet var gött. Dusj og og store digge rom. Og for gutta var det nok flott å ha tilgang på bar med kald øl og TV for å ikke gå glipp av fotball VM.

Første dag kjørte vi til Elbrus Village, ca 1800 høydemeter. Med solen i ryggen begynte stien opp ganske bratt. Men det var ikke langt vi var nødt å gå før utsikten over dalførene ble utrolig. Kaukasus hovedrygg tronet opp med skarpe tinder og hvite isbreer som klamret seg fast til fjellsidene.
På en liten steinhelle sto noen villgeiter å lurte på vår dårlige klatring. Vi gikk bratte stier og over løse avsetninger. Høyere opp møtte vi kuer, blomster kledde enger, hester og murmeldyr. Vår russiske guide Gia fortalte også at det ferdedes bjørner i disse dalene. Uheldigvis, synes jeg, fikk vi ikke sett noen bjørn. Men turen gav mange fine inntrykk for sjel og øye.
Irik dalen startet med bratte fjellvegger, en v-form. Lenger inn i dalen kunne vi se en mer rundt form, en u-form. Og hvor vi hadde liten lunch, på ca 2400 høydemeter, så man at elven Irik gravde seg frem gjennom moreneavsetninger fra en isbre. Dersom vi hadde gått lenger inn i dalen ville vi møtt på isbreen Irik som spinner ut fra isdekkene over Mt Elbrus.
Etter 5 timer var vi tilbake i Cheget hvor en lunch med grillet sauekjøtt på spyd ventet oss. Og da mørket senket seg over Baksan dalen klistret seg mannfølka fremfor TV og inntok en øl. Det er jo tross alt ferie!

Stien fortsetter opp opp opp

...gjennom løsmasser

Forbi lokale

...og gjennom fler enger

…og gjennom fler enger

med utsikt mot Elbrus' øst topp. Og fler av oss fikk lyst å synge på 'Sound of music'

med utsikt mot Elbrus’ øst topp. Og fler av oss fikk lyst å synge på ‘Sound of music’

Utsikt under lunchen

halvveis in i Irik dalen

Den perfekte tid for en fjellfie *^___^*

Turen tilbake igjen

Elve Irik

Elbrus Village

Tilbake til Cheget

Kaukasus har stått i krysningen mellom asiatiske og europeiske kulturer siden bronsealderen. Resultatet er en ekstraordinær blanding av raser med tre hovedspråkgrupper, caucasian, indo-europeiske og tyrkiske. Den kaukasisk har lidd mange invasjoner og okkupasjoner, etter å ha blitt klemt mellom rivaliserende romanske, bysantinske, persiske, arabiske, ottomanske og russiske imperier. Området er derfor til tider et konfliktfylt område. Geografisk anses Kaukasus som russisk, men mange som bor der knytter seg mer til Turkiet og snakker tyrkisk.
Sentrale Kaukasus hvor vi reiste er en smeltegryte av ulike muslimske kulturer. Og språkene varierer mellom ulike former av tyrkisk og andre dialekter. Dette skyldes at Kaukasus har vært en hovedvei gjennom historien fra Europa til Asia. Stor men som Napoleon har bland annet satt sitt spor i dette området.
Den nederste av de to toppene ble første gang besteget i 1868 av Douglas Freshfield, Adolphus Moore og CC  Tucker og det høyeste ble klatret på den 22 juli 1829 av Khil Khatsjirov. Vinteren 1936 forsøkte en stor gruppe av uerfarne Komsomol medlemmer fra å nå toppen av fjellet. Det resulterte i mange dødsfall da de gled på isen og ramlet nedover fjellsiden. Tyskerne okkuperte området rundt fjellet en kort tid under den andre verdenskrig, med 10.000 soldater fra et Gebirgsjäger divisjon (Mountain Troop). Da Adolf Hitler fikk vite at kommanderende generalen for divisjonen hadde gitt ordre om at soldatene ville klatre til toppen av Elbrus og plante et Nazi Tysklands flagg på toppen, sies det at han ble rasende.

Gia fortalte oss også at det finnes noe som heter Elbrus-race, som inntreffer en gang i året. Det er et kappløp opp vulkanen til toppen. Et kappløp! Nå visste jeg ikke hvor tungt det ville være å bestige et slikt høy fjell, ettersom jeg kun har erfaring fra å sykle høye fjellpass. Men jeg tenkte ihvertfall med meg selv at gå er nok hyggeligere en å løpe.

Elbrus-race

Andre akklimatiserings dag: Til observatoriumet på MT Elbrus, 3000 m.o.h.

Dagens tur gikk opp til ca 3000 m.o.h., med en stigning på ca 900 høydemeter. Vi begynte ved byen Teskol og fortsatte opp en grusvei som begynte gjennom en farm, fortsatte gjennom en skog og dro seg over i fjellsider kledd av streve gresstuer. Det var knallvær, blå himmel og solen stekte.
Første leksjon fra vår norsk guide Thor kom idag.
Akklimatiserings leksjon 1: Ikke stikk ræva opp i himmelen og hodet langt ned i sekken. Sette seg på huk, og reise se forsiktig opp. Og når man går i nedoverbakke, gå rolig slik at støt fra føttene mot bakken ikke forplanter seg opp i hodet.
Oppover gikk vi svært tregt. Gia satte standard for tempoet. Og med så lett sekk på ryggen og sløvt tempo, følte jeg meg som en villhingst som ville løpe sin vei bare tøylene ble slakket litt.
På venstre side så vi elven Garabashi slenge seg ut i stritt vannfall. Smeltevann fra en isbre med samme navn. På østsiden vred seg elven Terskol seg gjennom landskapet langt der nede. Bak oss tronet hovedryggen fra Kaukasus opp med sine hvite tinder og isbreer som klamret seg hardt til de bratte fjellsidene. Da vi kom høyere opp så vi først Mt Elbrus øst topp og så etter så vi begge toppene. Skyene lekte lett rundt de to kjegleformede toppene.
Under lunchen som ble spist på 3000 m.o.h. tok Nils frem kikkert. Og store diskusjonstemaet ble: var det mennesker som beveget seg eller steinene. Heldigvis ble det avklart at det var mennesker som beveget seg. Det er mindre creepy en steiner som går opp og ned fjellsiden.

Teskol

...gjennom bondegården

…gjennom bondegården

Høy tredgrense

Tiltak for å beskytte veien mot ras

Sneiler oss opp bakken

Usikt over Kaukasus og Baksandalen

Basalt søyler fra Mt Elbrus

Basalt søylene vitner om at det er en vulkan vi bestiger

Utsikten oppover mot Mt Elbrus

Fortsatt sneiling i oppoverbakke

Utsikten bak oss <3

Utsikten bak oss ❤

Elbrus, både øst- og vesttoppen

Kaukasus hovedrygg

Fra hvor vi satt så ikke turen opp Elbrus ut som den store utfordring. To runde fine topper, blå himmel, sol.. hva er utfordringen? Men hvert år omkommer opp til 30 mennesker på Mt Elbrus. Grunnene for det er enten dårlige klær og uhell med dårlig vær, eller at mennesker går seg vill over bresprekker fordi dem ikke er kjent med hvor stien ligger.

Elbrus er en sovende Stratovulkan. Den ligger ca 20 km nord fra hovedryggen av Kaukasus. Des geologiske karakter skiller seg kraftig ut fra fjellkjeden den ligger i. Området rundt består av alpinske fjell med mange topper nærmere 4500 høydemetre. Men sammenlignet med Elbrus fremtoner seg Kaukasus som småfjell. Den permanente iskalotten gir is til 22 isbreer, som igjen er kjelde til elvane Baksan, Kuban og Malkan.
Det er ca 2000 år siden vulkanen Elbrus hadde sitt siste utbrudd. Men det er også sett nyere spor av lavastrømmer på Mt. Elbrus, noe som skaper tvil om dens aktivitet. Den vestlige toppen har i tillegg et godt bevart krater som har en bredde på ca. 250 meter. Andre tegn til at Elbrus mest sannsynlig er en sovende vulkan er blandt annet damp, så kalt solfatarisk aktivitet, fra bakken og varme kilder i området rundt Mt. Elbrus.

Etter dagens akklimatisering ble ettermiddagen brukt til å vaske støv av klærne, sove og luske rundt i ‘byen’. Kvelden ble avsluttet med vann for min del, øl for andre, og fotball VM. Jeg er ikke vandt med å ta livet så med ro!

Utsikt under lunchen

*^___^*

Observerting av Elbrus

Man får ikke nok av utsikten <3

Man får ikke nok av utsikten ❤