Til Europas tak: Mt Elbrus, del 1

To første dagene var ‘reisedager’. Det var oppmøte og innsjekking av bagasje på Gardermoen. Og så bar vi ivei til Moskva. Bilkøen var lang. Men dette er tydeligvis vanlig. Også en lørdag aften. Så det tok tid før vi var i Moskva. Og fikk en kort visit og sjokoladekake på Den røde plass. Hele dagen hadde jeg drømt om sjokoladekake og kaffe latte. Den kunne smake hvordan den ville, bare det var sjokolade. Til og med limemarmeladen som var et lag av kaken og er skikkelig ‘gammel tante’ smak plaget meg lite. Og uansett limemarmelade så var kaken av større interesse en Moskva. Resten av gruppen sprang rundt som yre høns for å ta bilde av området og få med seg alle små og store severdigheter. Mens jeg følte litt jeg bare sto å så i bakken og lurte på hvilken bergart brosteinen var laget av. Jeg var lite mentalt klar for å være i en storby.

Bare åkrer

Tidlig dagen etter fløy vi videre til Mineralnye Vody. Hvor turen igjen fortsatte i minibuss til Baksandalen. Vi ble fortalt at turen ville ta ca 4 timer, men utrolig nok (..at minibussen holdt seg på veien) var vi fremme etter ca 2,5 timer. Fra flyet kunne vi bare se flate landskap, åker etter åker. Landskapet så ut som et evigvarende lappeteppe i brunt, grønt og gult. Rett før landing begynte noen formasjoner ta form. Ikke mye men litt. Langt der borte kunne vi se de alpinske fjellene til Kaukasus massivet og Elbrus med en kjegleformet karaktær trone opp mellom de andre fjellene. Etterhvert som vi nærmet oss Baksandalen med minibussen ble fjellen rundt oss høyere, mer alpinske og dalene dypere. Og vel fremme hadde de høyeste fjell snø på toppen.

Fjellkjeden Kaukasus ligger i området Kaukasia, og strekker seg i 1200 km fra øst til vest mellom Kaspihavet og Svartehavet. Den markerer grensen mellom Georgia og Russland. Kaukasus er en del av den samme forkastningssonen som skapte Alpene for 25 millioner år siden. Den arabiske platen beveger seg mot den eurasiske platen. Området Store Kaukasus, som vi besøkte, er fremdeles geologisk ustabilt. Og dermed kan man oppleve jordskjelv i Store Kaukasus.
Lille Kaukasus, som den sørlige delen av fjellkjeden kalles, har ikke foldefjell. Den er påvirket av vulkansk aktivitet. Og geologisk sett både yngre og av annen karaktær.

Hotellet i Cheget

'Byen'

‘Byen’

Egentlig skulle vår første akklimatiseringsdag vært i Adursydalen. Men rett før vi dro til Kaukasus ble det innført at man må søke ekstra visum for å besøke denne dalen. Ettersom den ligger nærmere grensen til Georgia.
Så derfor dro vi til destinasjon to: Cheget i Baksandalen. Og vår norske guide tilsammens med vår russiske guide la opp en ny plan for akklimatisering i det området vi hadde tilgang på.
Vel fremme og etter lang reise følte både Mari Anne, Håkon, Ivar og jeg for frisk luft og en strekk på beina. Men oppe i 2100 høydemeter og lang biltur, kunne man føle trettheten i kroppen. Eller jeg og Mari Anne gjorde det. Håkon og Ivar var litt mer fjellgeiter og fjellskråningen. Men en liten spasertur gjorde godt før seng.

Hovedmålet for meg og denne reisen var å lære mer om min egen kropp i høyder. Etter å ha fått lungeødem i Himalaya, og følt på hvor lett det var å ignorere kroppens symptomer, eller ikke erkjenne problemene. Bestilte jeg denne turen for å føle mer på mine egne terskler for å seinere ha mulighet å forsere høyere fjell.

Vi gikk litt opp i høyden for å få litt utsikt