Verdens vakreste sykkeleventyr: Lhasa til Kathmandu, del 9

Dag 18: Tilbake til Nepal

Dagsetappen starter i heftig nedoverbakke. Den svinget seg kraftig nedover bakken. Veien var dårligere. Betongplater og brostein store som stekeplater om hverandre. Trang vei. Halve veien var tatt opp av parkerte lastebiler. Så ved møtende trafikk var det trangt. Og farten var stor, fordi det er morsommere slik.  Langt der oppe kunne vi se Zhangmu. Enda lenger opp kunne man skimte noen hvite fjelltopper. Vi forsvant fra Himmalaya. Det føltes vemodig. Jeg ville ikke tilbake til Nepal. Jeg liker meg best i fjellheimen.
Naturen rundt oss var drastisk forandret. Det var ikke små granbarbusker rundt oss lenger, og ikke grantrær heller. Det begyntevokse frem en tropisk skog rundt oss.  Og Bhote Kosi nærmet seg, den grønn elven vi hadde syklet langs i noen dager nå.

Ved grensen var det ikke lov å fotografere. Kinesere pleier være strenge på slikt. Lengst ned ved veien var det store betongbygg. Kontrollen påminnet om en kontroll på flyplassen. Alle ting skulle scanes, masse papirer skulle gjennomgås. Og det var en lang kø for å komme gjennom dette. Lastebilen var nødt å tømmes. Tibetanske biler hadde ikke lov å forlate landet. Små mennesker bar alle våre ting på hodet. Jeg såg en dame på halvparten av min størrelse bære min gigantiske bag og alle madrasser på sitt hodet.
Ikke rart de er så små hvis de putter så mye vekt på toppen av kroppen. Alle ting tok de med. Den kinestiske siden av grensen var av firkantede store bygg. Rette kanter og kommunistiske farger. Det var kinesiske soldater i alle hjørner som fulgte med på alt som ble gjort.  På den Nepalske siden, på andre siden av bruen som gikk over Bhote Kosi,  var vi tilbake til ikke-system. Husene var litt som så, det var masse farger, mer søppel, mer lukter, mer liv, mer folk,  og dårligere vei. Sliten bumpy road.

En helt annen verden.

Og klimaet er varmere og fuktigere. Vi var ikke lenger i det tibetanske ørkenlandskapet. Nå befant vi oss i den nepalske tropelandskap. Med varmen fulgte en søtaktig lukt av søppel.
Det tok lang tid for å registrere vår ankomst til Nepal. Mye av dagen var allerede gått bare for å krysse grensen. Vi hadde idag 100 kilometer å tilbakelegge. Dagen begynte i Zhangmu på 2300 m.o.h. Det ville gå nedover i Nepal til 600 m.o.h og så oppover igjen i en lang bakke til Nagarkot på 2200 m.o.h. Ved å krysse grensen kunne vi stille tilbake klokken med 3 timer.
Etter som det ikke var lov å ta bilder av grensen har jeg lånet noen bilder fra andre nettsteder for å vise grensen.

Den kinesiske side av grensen,bilde fra www.bbc.uk.co

Den kinesiske side av grensen,bilde fra http://www.bbc.uk.co

Grensen og bren, bilde fra www.paxgaea.com

Grensen og bren, bilde fra http://www.paxgaea.com

Den nepalske side av grensen ogoppe i fjelletkan man se Zhangmu, bilde fra www.panoramio.com

Den nepalske side av grensen ogoppe i fjelletkan man se Zhangmu, bilde fra http://www.panoramio.com

Vår nye nepalske guide iført sykkeltights skulle sykle med oss på veien. Det var ikke lenger en følgebil. En buss var lastet med våre ting og Zemfira med skadet kne og Siew Chen. Han var tydelig vant med denne type veier og satte av i en veldig fart.  Usikkert prøvde jeg å følge med. Nedoverbakken, bumper, manglende vei biter, vannfall over veien, biler, dyr,  barn, lastebiler med illevarslende lyder av å ville dette fra hverandre. Lungene var slitne og en tørr dyp hoste plaget meg. Men det var lettere å puste. Det gikk fint så lenge jeg tok det med ro i oppoverbakker. Og veien ble verre og verre.

Vi syklet i noen timer i skiftende forhold. Det ble varmere og varmere.Og solen steket. Vi hadde brukt lang tid ved grensen og veien var lang. Dette ville bli et sykkelritt mot solen. Vi måtte rekke frem til Nagarkot før solnedgang og veien og trafikken ble for farlig å sykle i.

Første 45 km besto stort sett av bumpy road i full fart nedover. Mormor, kjære mormor, jeg er glad du ikke så hvordan ditt barnebarn suset ivei i denne trafikk. Du ville aldri tilgitt meg!

I Nepal rett etter grensen

Nepalsk landsby

Risåkre langs fjellsiden

jjj

Alt det rare langs veien

Bumpy road

Smal vei

Langs Bhote Kosi

307 Day18

Nepalsk landskap

Risåkre i Nepal

Er det ikke merplass i fyll opp på

Bumpy road langs Bhote Kosi

Risåkrei Nepal

jjjj

Nepal

Landsby langs veien

Landsby langs Bhote Kosi

jjj

Det er greit med realistiske fremtidsplaner 😉

Nepal

Frodigere natur en vi er vant med

jjj

Bhote Kosi og downhill før uphill

Jeg visste siste del av etappen var en lang oppoverbakke. Jeg trudde først den bare ville gå fra 600 m.o.h. til 1600 m.o.h.. Og vare i 16 km. Men i realiteten var den opp til 2200 m.o.h. og varte i 40 km. På sykkelen var jeg uvitende om dette. Bakken var stor sett slak. Noe brattere her og var. Men det drepende var solen, lastebilene som tutet og tok all plass på veien. Skramlingen fra lastebilene.Følge med på trafikken. Være årvåken. Å høre på musikk og forsvinne inn i en flow ville være livsfarlig. Mentalt ble jeg knekt. Bakken tok aldri slutt. Bussen som stoppet rett foran meg. Jeg prøvde komme meg rundt. Farlige forbikjøringer. Og jeg balanserte på kanten av veien. Prøvde ta så liten plass som mulig uten å falle ned i grøften. Etterhvert som vi steg oppover begynte lungene mine å svi. Astma anfalletter astmaanfall. Jeg visste jeg lå sist i gruppen. Lurte på hvor de andre var. Sulten bet. Og energien forsvant. Avgassene, den svarte tykke røyken fikk lungene å bli såre. Barn som prøvde dra tak i sykkelen, trange gater.

En liten glede opp den lange bakken var motorsyklister somtoksamme tur som oss fra Lhasa til Kathmandu, de gav ‘Thumbs up’. En liten oppmuntring. En liten klapp på skulderen.
Skumringen tok meg igjen. Og jeg visst ikke hvor langt jeg hadde igjen. Veien gikk oppover og oppover i det uendelige. Hver gang jeg trudde jeg så toppen. Var det enda høyere opp på andre siden svingen. Skumringen ble mer og mer en reality. Jeg merket lastebiler ikke så meg, ikke busser heller. Jeg hadde inget lys på sykkelen. Og ikke nok reflekser.. for vi skulle ikke sykle når det var mørkt. Trafikken føltes tettere en før. Og jeg begynte føle meg redd. Jeg visste ikke hvor langt det var igjen, jeg visste ikke hvor vi skulle. Hvis noen ventet på meg. Energien var borte.

Det må være rundt neste kurve. Nei. Det må være rundt neste kurve. Ni. Det må være rundt neste kurve. Nei.

Endelig, langt der borte så jeg en silhuett av en bymot himmelen som snart var svart. Kunne det være? Men trafikken var så tett og farlig at jeg begynte vurdere om det beste ikke ville være å vente i veikanten til solen kom opp igjen. Dette er livsfarlig! Og ryggen verket, knærne verket, lungene virket ikke og jeg var mentalt slutt. Ansiktet var fult av støv og møkk. Og uasnett om jeg hadde drukket 7 liter vann denne dag følte jeg meg dehydrert. Og vannet var slutt.

Jeg orket ikke støyet mer eller prøve denne fighten. Jeg bestemte meg for å finne en plass utenfor trafikken.. Jeg hørte noen rope navnet mitt? Det gjorde jeg!
Det var gudien. ‘How are you feeling?’Jeg kunne få frem en lyd, jeg skaket bare på hodet. ‘I’m so sorry!’
Han viste meg til en bil. Jeg satte meg inn og ble kjørt til hotellet som ikke var lenger vekk en noen kilometer fra hvor jeg ble reddet. Jeg ville nesten ha greid det. Men jeg ville aldri ha greid å finne veien til hotllet selv. Endelig ved hotellet, smertehelvete i kroppen, kramper i bein og armer, nakke var knust, armer var spagetti.
Kasia tvinget meg til en dusj og til å bli med på middag. En nydelig middag med øl og pizza. OG jeg følte kroppen fikk en ny eksplosjon av energi.

Da jeg møtte Ken og Dana forklarte de at de kom til byen idet mørket falt over. De likte heller ikke trafikken. OG de var bekymret ettersom jeg var sist og det ikke var noen følgebil. Guiden hadde egentlig ikke tenkt å gjøre noe. Men Ken tvang han å fikse en bil og hente meg. Takk Ken ❤
Jeg har kun et bilde fra oppoverbakken ettersom jeg hadde nok med meg selv.

Oppover oppover oppover

Velfortjent *^__^*

Velfortjent  lokal nytelse

Nagarkot er en landsby 35 km fra Kathmandu. Byen anses som en av de mest naturskjønne stedene  i Bhaktapur distriktet. Det er kjent for sin soloppgang utsikt over Himalaya, inkludert Mt Everest og andre snødekkede høyfjellstopper i østligge Nepal. Det er også utsiktover hele Kathmandu Valley fra Nagarkot. Byen ligger strategisk plassert og var før et gammelt fort i Kathmandu dalen hvor det ble overvåket over andre kongeriker fra den tid da Nepal besto av flere kongeriker. Senere ble byen et populær sommersted for kongelige.

Dag 19: Bhaktapur

Frokosten ble spist på verandaen til hotellet. Ved godt vær kan man se Himalaya massivet og bla Mt Everest. været så ut til å bli fint. Men vi kunne ikke se fjellkjeden. Og jeg trur ikke den har blitt sett siden antallet bilder ble så mange. Men utsikten var likevel fantastisk!

Nepalsk lastebil

Mot Bhaktapur

Ettersom vi ikke kunne besøke Rongbuk og Mt Everest base campe fikk vi noen dager ekstra. En dag brukte vi på å bestige Pang-La pass.  Majoriteten av gruppen ville bruke en hel dag i Bhaktapur. Så det ble fikset hotell for oss her.

Så dagen sykkeletappe var kun på 15 km fra Nagarkot til Bhaktapur. Veien var humpete asfaltvei, trafikken var av samme standard. Tunga rett i munn og følg godt med! Sykkelen balanserte så langt ut på veien som mulig. Og alle sanser våket og fulgte med på bevegelsen til trafikken.Kom en lastebil forbi, hold pusten.
Vel fremme i Bhaktapur var det å strekke ut kroppen på sengen. hvile litt og lese en bok. Senere møtte jeg de andre i sykkelgruppen. Vi spaserte rundt i Bhaktapur i langsom fart. Så på de historiske bygninger, spiste god mat og så i butikker. Kjøpte postkort og skrev. Smakte på lokal is med en smak av safran. Hørte ikke noen fortelle oss om historie eller religion. Mitt hode trengte totalt fred og ro. Bare se på mennesker passere. Skolegrupper. Turistgrupper. Kjenne lukter. Føle solen.

Hotellet i Bhaktapur

Bhaktapur

Alle de små gatehunder

Bhaktapur er kjent for trekunsten

Bhaktapur by

Bhaktapur betyr ‘De Gudfryktiges By’ og er en gammel Newar-by i den østlige delen av Kathmandu dalen. Her bor det ca 80 000 innbyggere. Byen er en av Nepals største og historisk viktigste byer. Sammen med Kathmandu og Patan regnes Bhaktapur som et av hovedsetene for dalens gamle kulturarv. Av disse tre byene er Bhaktapur minst ødelagt av trafikk og nybygg og de gamle bygningene er de best bevarte. Bhaktapur er oppført som en World Heritage Site av UNESCO for sin rike kultur , templer , og tre-, metall- og stein-kunst. Mest for tempelområdet Bhaktapur Durbar Square.  Byen er også et viktig sete for den gamle newarkulturen. Byen er full av minnesmerker fra denne kulturens storhetstid under Malla-dynastiet. Malla-dynastiet er en kongefamilie som satt på tronen i flere riker i Nepal fra 1100-tallet til 1700-tallet.