Weekend til Snøhetta, del 1 av 2

Det er fort gjort å gjøre en tur i fjellet mer komplisert en nødvendig. Det finnes mange turer i Norge som verken krever mange dager eller det heftigste utstyr. Hvor lett er det mulig å gjøre en tur i fjellet?
Min gode turkamerat og jeg beviste denne helgen hvor inneholdsrik en vanlig weekend kan være.
Heller trenger man ikke så mye dyrt utstyr i store mengder.

Snøhetta i solnedgang

På torsdags kveld begynte jeg å pakke sekken i febersmerter. Håpet mitt var att febersmertene og leddkrampene skyltes bivirkninger en vaksine jeg tok samme dag. Jeg var egentlig ikke sikker på hva som havnet i sekken. Jeg la frem gode tursko, en vindjakke, turbukse, ull å ha under, et skifte for ullklær, sokker og truser. Ja.. og viktig viktig: Kvikklunch.

Og helgens tur gikk opp himmelen til Stortoppen av Snøhetta. Denne turen går å gjøre som dagstur: Snøheim – Snøhetta – Snøheim. Men også en lenger rundttur som blir mer inneholdsrik: Snøheim – Snøhetta – Reinsheim – Kongsvoll
Vi reiste med NSBs tog mot Trondheim med seter til Hjerkinn som forlot Oslo S 14.02. Dette toget ville komme frem til Hjerkinn ca 19.00. Egentlig nok tid til å rekke siste buss fra Hjerkinn til Snøheim. Toget var dessverre ganske forsinket, men dette var likevel inget problem. Min kjære turkamerat ringte Snøheim og de gav beskjed videre til bussen. En god service og bussen ventet faktisk de 25 minuttene det tok ekstra for turen opp. Turen fra Hjerkinn til Snøheim kostet kun 50 kr og det er også mulig å betale med kort på bussen.

Valgmulighetene er mange ut fra Snøheim

Snøheim i morgenlys

Snøhetta er et fjell på Dovrefjell, i Dovre kommune, nær grensa til Oppdal og Lesja. Fjellet ligger i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark.
Snøhetta er det høyeste fjellet i Norge utenfor Jotunheimen, og Stortoppen er nummer 24 på en liste over Norges høyeste fjell med sine 2286 meter over havet. Fjellet har fire topper. Stortoppen og Vesttoppen er familievennlig å bestige, men de to midtre toppene Midttoppen og Hettpiggen krever klatring.
Nasjonalt fikk Snøhetta mye oppmerksomhet da 1,4 mill. seere jublet da Lars Monsen & Co på tross av funksjonshemninger nådde sitt mål og besteg Stortoppen i programmet «Ingen grenser».

Rundt Snøhetta finnes det tre DNT hytter. Våres mål for helgen var å reise til Snøheim fredag, bestige Snøhetta lørdag med tur videre til Reinheim og vandre fra Reinheim til Kongsvoll på søndag for å så rekke toget tilbake til Oslo s ca 16.25.

Tåkehav mot Snøheim

Ruiner fra gamle Reinheim

Området rundt Hjerkinn og Snøhetta er det som tidligere het Hjerkinn skytefelt. Dette området på 165km2 er idag endel av Norgeshistoriens største naturrestaurering. Hele feltet ryddes for ueksploderte granater, ammunisjonsrester og annet avfall. I tillegg fjernes området for instalasjoner, målområder og veger. Dette er viktig for å styrke det rike og sårbare dyre- og plantelivet i området, og et av Nord-Europas største fjelløkosystem med villrein. Oppryddingen av Hjerkinn skytefelt regnes å være ferdig i 2020.

Snøheim er en veldig koselig betjent hytte. Da vi ankom ble vi godt tatt imot av en eldre mann og ikke lenge etter var en tre retters middag servert rundt langbord med de andre som overnattet  hytta. Man ser tydelig at hytten er endel av en gammel hytte og endel av en ny hytte som var ferdigstilt i 2012. Vi sov i den gamle delen med tekst ‘Oppvasken’ på døren. Først var jeg litt bekymret at dette ville bli vår betalingsmåte. Man er jo litt bortskjemt med oppvaskmaskin hjemme.

Dagen etter vår ankomst satte vi nesen mot Stortoppen ikke alt for tidlig og ikke alt for sent på dagen. Det er viktig å huske på at det er helg og litt sovemorgen er absolutt lov. Vi hadde hørt turen fra Snøheim, via Stortoppen og ned til Reinheim ville ta ca 7 timer. Så vi regnet med 9 timer med 18kg sekker og pauser. Denne estimering av tid passet ganske bra. Vi begynner lære oss *^_____^*
Morgenen var tåkete i retning mot Snøhetta og det var ikke helt vindstille. På vei mot den brattere oppstigningen kunne vi se rester av den gamle Reinheim. Denne hytte ble åpnet i 1888 og i 1923 overtok DNT driften av hytten og drev stedet til det ble nedlagt i 1952.

Kjølig mot toppen

Oppstigningen mot Stortoppen består, slik mange norske fjell, av store løse steiner og da vi gikk opp, i slutten av september, også av passe mengde med puddersnø. Men underlaget er alikevel fast og vil gjøre det lett for både korte, lange og dårlige bein å ta seg opp. Fjellet er heller ikke spesielt bratt.
Tåken vi hadde hengende over oss viste seg å kun ligge mot innerdelen av den hesteskoformede delen av Snøhetta. Da vi kom litt lenger opp lettet tåken, men fuktighet, vind og kulde var merkbar. Mot halvveis av toppen var vi i himmelen. Overgangen mellom skyer og snø var myk og gav en følelse av å danse på skyene. Lyset fra solen som glitret i snøen gjorde at jeg flere ganger var nødt å klype meg i armen for å føle at jeg fremdeles var våken.
Vel oppe ved toppen ser man norrmenns glede med å bygge ting på fjelltopper. Jeg hadde nesten ikke blitt forundret hvis jeg kunne kjøpt med en frappe her. Kanskje om noen år?
Men en fin ting som var satt opp på toppen var en skive som viste himmelretning til andre nærliggende fjell. Vi kunne lett peke ut tidligere bestegne fjelltopper: Glittertiden, bred og rundt, og Galdhøpiggen, en spiss i selskap av en annen mindre spiss, Veslepiggen.

Resten av selve toppen får fortelle seg selv i bilder *^_____^*

På toppen av Snøhetta

Den tapre eventyrer

Emelie Skywalker - high fashion pose

Emelie Skywalker – high fashion pose

Alle bilder er tatt med min Nokia Lumia 920

4 tanker om “Weekend til Snøhetta, del 1 av 2

1. Vilka fantastiska bilder och ävenstyr. Sjuuukt sugen på att fara iväg upp mot molnen, bort från tumultet. Nästa gång jag stöter på dig måste du berätta mer om tibet. Det är mitt drömresemål.